czwartek, 21 sierpnia 2014

Zabytki i wybrzeże - kolejne trasy rowerowe na Rowerowy Potop 2014

Sprawdzamy kolejne trasy rowerowe na Rowerowy Potop 2014 - tym razem koncentrujemy się na zabytkach oraz na podążaniu wybrzeżem. Będzie ciekawie! :)

SPRAWDŹ TEŻ: SZWECJA ROWEROWY POTOP 2015

Szczegóły wyprawy ze Stena Line oraz AZS, a także kod zniżkowy znajdziecie we wpisie Rowerowy Potop 2014 z AZS i Stena Line:

Szwecja Rower

Trasa czerwona – zabytkowa (95 km)

Zabytkowa trasa rowerowa pozwoli nam na odwiedzenie wielu zabytkowych miejsc i kilka miejscowości, w tym kamiennego kościoła z XII wieku w Edestad, cmentarzyska wikingów Hjortsberga, słynnego parku zdrojowego w Ronneby, a także centrum tego malowniczego miasta.

Ronneby

Oto rowerowy przewodnik:
A) Terminal promowy Stena Line
1) Ruiny grodziska Lyckå slott (pozostałości dawnej średniowiecznej twierdzy duńskiej) – uwaga: trzeba przeprawić się na drugą stronę drogi
2) Skręcamy na północ w stronę dzielnicy Lyckeby i dalej podążamy ścieżkami rowerowymi wzdłuż ulic Stationsvägen (na północ) oraz Järavägen (na zachód tuż za centrum handlowym Amiralen)
3) Przed rondem trzymamy się ścieżki rowerowej po prawej stronie ronda i kierujemy się docelowo na zachód wzdłuż Lyckebyvägen, a następnie na południowy zachód początkowo wzdłuż Gullbernavägen. Podążamy ścieżką rowerową i przejeżdżamy kładką nad torami kolejowymi. Następnie jedziemy prosto ulicą Rosenholmsvägen
4) Znajdujemy się na terenie ośrodka sportowego Arena Rosenholm – tu trenuje jedna z najlepszych szwedzkich drużyn hokeja na lodzie – Karlskrona HK. Z obszaru areny kierujemy się na rondzie w prawo w stronę Allatorp
5) Na drodze Gamla Landsvägen kierujemy się w prawo – na zachód w stronę Nättraby
6) Na skrzyżowaniu ze Stationsvägen kierujemy się w lewo – na południe, przejeżdżamy wiaduktem w stronę centrum nad drogą E22 i jedziemy cały czas główną drogą
7) Minąwszy miejscowość Grönadal skręcamy w lewo w stronę Förmanstorp
8) Na drodze skręcamy w prawo – na północ
9) Przejeżdżamy przez rondo na północ na trasie E22, po czym jedziemy cały czas główną drogą Grevavägen
10) W Miejscowości Johannishus jedziemy prosto przez tory kolejowe, po czym na głównej trasie skręcamy w lewo na południowy zachód
11) Dojeżdżamy do cmentarzyska wikingów Hjortsberga – tutaj miejscowe ludy chowały najwybitniejszych przedstawicieli swoich rodów, a na powierzchni układali kamienie w kształcie łodzi. W późniejszym czasie na terenie cmentarzyska wybudowano drewnianą dzwonnicę oraz kamienny kościół (XII w.)
12) Za cmentarzyskiem skręcamy w prawo w stronę Edestad
13) W miejscowości Edestad znajduje się kolejny kamienny kościół – również z XII w. oraz współczesny cmentarz luterański wokół kościoła
14) Po przejechaniu pod trasą E22 kierujemy się na prawo na zachód drogą Gärestadsvägen, następnie na północ (prawo) drogą Hamnvägen, a na rondzie – na zachód (lewo) ścieżką rowerową wzdłuż drogi Karlskronavägen
15) Należy kierować się brązowymi znakami na park zdrojowy w mieście Ronneby: Ronneby Brunnspark
16) Park zdrojowy w Ronneby jest jednym z najpiękniejszych parków południowej Szwecji. Jego obszar pokazuje, jak ważnym uzdrowiskiem było Ronneby w pierwszej połowie XX w. Najlepiej przejść ścieżką, prowadzącą naokoło parku i zobaczyć po drodze ogród zapachów, ogród japoński, jezioro trolli, ogród różany oraz budynki letniskowe.
17) Z parku kierujemy się do centrum miasta Ronneby drogami Övre Brunnsävgen, Götgatan oraz Blasius Königsgatan – przejeżdżamy przez wiadukt nad rzeką Ronnebyån i po chwili trafimy do centrum miasta Ronneby.

B) Centrum miasta Ronneby
Rynek oraz górujący nad nim imponujący kościół św. Krzyża - obowiązkowo należy zobaczyć świetnie zachowane polichromie we wnętrzu świątyni.
W drodze powrotnej kierujemy się od razu na Karlskronavägen, a następnie podążamy trasą w stronę terminalu promowego.

Trasa różowa – wzdłuż wybrzeża NOWOŚĆ (100 km)
Najnowsza, różowa trasa rowerowa prowadzi wzdłuż wybrzeża szkierowego, aż do Kristianopel – najmniejszego miasta Szwecji (na zdjęciu). Szlak wiedzie przez urokliwą szwedzką prowincję, a po drodze można podziwiać typowe szwedzkie drewniane domki i poznawać szwedzką przyrodę. To wszystko znajdziemy tuż nad brzegiem morza.

Kristianopel

Szczegóły otrzymacie od organizatora. Tam także rozpiska punktów programu i harmonogram rejsu. Interesujące filmy z zapowiedziami i relacjami z jazdy znajdziecie na YouTube. Przypominamy także, że można wypożyczyć rower, jeśli nie macie swojego.

Pozostaje już zatem tylko decyzja o wyjeździe - gorąco polecam :)
Miłej wyprawy do Szwecji!