![Nowy Sącz Kolonia Kolejowa](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjafBE4hGfZVtrkB6pBfxfmGmM-9sCYti5aJkJyz3qS0rwy151YU5laWvKu47v7HHP0qROO4PMj_nZxZNSeLStm0bYQlo6Qm_sVERzaKpiUb8lVt5WMAPVdGONM4okuKZJ8_1qxb3-XXtQ/s1600/kolonia_kolejowa1.jpg)
![Nowy Sącz Kolonia Kolejowa](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgwATLEKxMeVli_7XrfKn9ZhgbTWXe72NfT-s_wbZ7WI7buDSnh7bU0IsHKqHwpQTHVaOb4B7QSH5zM6lRAhK6Hpoi5sA0IYn1KfWk201YSDG6Bv0mzpXNc3G9ZIceCwZ5OfQUlxk8p1uo/s200/kolonia_kolejowa2.jpg)
![Nowy Sącz Kolonia Kolejowa](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiWJmTZPB808w1aUq7u8AiU4KcvB10QL16IjV57WYXII9KzSjSCqjbGbgnE-rM5c1NWIIhZlAgRSJJ2EjhKNFHdIP8z9yRR83KmfIiII8HIh0y-VWN5i7Ebpx7PbGwGE_A4VHMW1qNg_UU/s200/kolonia_kolejowa3.jpg)
Przez Nowy Sącz poprowadzono tzw. tarnowsko-leluchowską linię kolei żelaznej (1874-1876). Do naprawy taboru kolejowego obsługującego tę linię zorganizowano w Nowym SączuWarsztaty Kolejowe. Powstanie dworca kolejowego oraz wytyczenie reprezentacyjnej ulicy łączącej centrum historycznego miasta z dworcem, spowodowały, iż miasto rozbudowywało się w tym właśnie kierunku.
![Kolonia Kolejowa w Nowym Sączu](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhQL33PU20JWdBPjo0rZZ0CNcEFXYiwNYMlRaWJSjyzl1GofQsXj_grZj10K7tIAWAL7iUUKrNH7LIAaJ7pFOL-PXGPlT2NiwC6BGVCcLIjxj1azaYx3eUvcITvWCvUi8C4ccoNZDSYjc0/s200/kolonia_kolejowa4.jpg)
![Nowy Sącz Kolonia Kolejowa](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjPDfHXLkiJsShngoJFPjliU3d4OMrTkrce9700aBJRuEsDIpEr0wreZGPAOcmuxKayYy7WqNV3YgDNJmkHbuSxPCwXWSn7ulkYFIFUhM3QvqBE9lMAJ5vaUIU8kjGqhQblTAOFAEW7_tY/s200/kolonia_kolejowa5.jpg)
![Nowy Sącz Kolonia Kolejowa](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9WYGMx4mA-W44KQUc95yiCG38OyCU_bu8Y49UKR0QHWhEyuJCq4h8FBJbN03EHnpfBMXnUxqmiUI8EK1_rzY2t08hsaL2pVLZSvw4aC1sFt54FXJIKm8F28tRPK7b2L1dGvx9qkjTT80/s200/kolonia_kolejowa6.jpg)
W pobliżu Warsztatów Kolejowych i dworca kolejowego pod koniec XIX w. powstało osiedle nazywane Kolonią Kolejową. Realizacja tego przedsięwzięcia urbanistycznego należała do austriackich władz kolejowych. Decyzja o budowie osiedla robotniczego została podjęta w 1890 r., a rok później w Wiedniu opracowano jego plany.
Przewidywały one budowę kolonii liczącej ok. stu domów dwu-, cztero- i wielorodzinnych. Każdy z budynków był usytuowany na wydłużonej działce, mieszczącej ogród i niewielkie zabudowania gospodarcze w głębi. Działki zostały zgrupowane w większe bloki, a całe osiedle założono na regularnej siatce ulic przecinających się pod kątem prostym.
![Nowy Sącz Kolonia Kolejowa](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjH9t0mIhayPuIJ99ZlWT_YGux6DE-ibhu5-fdiCORE5x4jZ-j8cVdJxsCZ5ses3Y9m9r6iy48x_uHQeIE_chRVaTiAWvVx8eHpwq9M791FTR6jrrl3JIvo6i27VGcLMUMFcDLUx2hsnkU/s320/kolonia_kolejowa7.jpg)
Niedługo po rozpoczęciu budowy osiedla kolejowego w jego pobliżu wzniesiono także budynki użyteczności publicznej. W latach 1896-1897 zbudowano szkołę imienia Władysława Jagiełły.
Prawie w tym samym czasie powstał kościół pw. św. Elżbiety (nazywany kolejowym), zaprojektowany przez znanego krakowskiego architekta, Teodora Talowskiego. Usytuowane blisko siebie budynki zbudowane są z cegły, a zdobiące je detale wykonane z jasnego tynku i kamienia.
Około 1907 r. wzniesiono piętrowy Dom Robotniczy, według projektu Jana Stobieckiego z Lwowa. Działała w nim czytelnia i teatr amatorski, mieściła się tam także sala przeznaczona dla chóru i orkiestry. Dom Robotniczy został przebudowany w latach 20. przez Szczepana Sławińskiego. Architekt ten w latach 30. przebudował także kościół pw. św. Elżbiety [źródło tekstu dnidziedzictwa.pl].
W 1983 roku nowosądecka Kolonia została wpisana do rejestru zabytków.
Zdjęcia wykonane podczas Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz