sobota, 10 maja 2008

Nowy Sącz - Kolonia Kolejowa

Pod koniec XIX wieku doszło do szybkiego rozwoju miast w całej Europie. Rozwijający się przy tym transport spowodował stworzenie sieci dróg kolejowych. W Galicji, która była wówczas prowincją państwa austriackiego, systematycznie budowano linie kolejowe. Dzięki temu Nowy Sącz zyskał Kolonię Kolejową.

Nowy Sącz Kolonia Kolejowa

Nowy Sącz Kolonia KolejowaNowy Sącz Kolonia Kolejowa

Przez Nowy Sącz poprowadzono tzw. tarnowsko-leluchowską linię kolei żelaznej (1874-1876). Do naprawy taboru kolejowego obsługującego tę linię zorganizowano w Nowym SączuWarsztaty Kolejowe. Powstanie dworca kolejowego oraz wytyczenie reprezentacyjnej ulicy łączącej centrum historycznego miasta z dworcem, spowodowały, iż miasto rozbudowywało się w tym właśnie kierunku.

Kolonia Kolejowa w Nowym SączuNowy Sącz Kolonia KolejowaNowy Sącz Kolonia Kolejowa
W pobliżu Warsztatów Kolejowych i dworca kolejowego pod koniec XIX w. powstało osiedle nazywane Kolonią Kolejową. Realizacja tego przedsięwzięcia urbanistycznego należała do austriackich władz kolejowych. Decyzja o budowie osiedla robotniczego została podjęta w 1890 r., a rok później w Wiedniu opracowano jego plany.

Przewidywały one budowę kolonii liczącej ok. stu domów dwu-, cztero- i wielorodzinnych. Każdy z budynków był usytuowany na wydłużonej działce, mieszczącej ogród i niewielkie zabudowania gospodarcze w głębi. Działki zostały zgrupowane w większe bloki, a całe osiedle założono na regularnej siatce ulic przecinających się pod kątem prostym.

Nowy Sącz Kolonia Kolejowa
Niedługo po rozpoczęciu budowy osiedla kolejowego w jego pobliżu wzniesiono także budynki użyteczności publicznej. W latach 1896-1897 zbudowano szkołę imienia Władysława Jagiełły.

Prawie w tym samym czasie powstał kościół pw. św. Elżbiety (nazywany kolejowym), zaprojektowany przez znanego krakowskiego architekta, Teodora Talowskiego. Usytuowane blisko siebie budynki zbudowane są z cegły, a zdobiące je detale wykonane z jasnego tynku i kamienia.

Około 1907 r. wzniesiono piętrowy Dom Robotniczy, według projektu Jana Stobieckiego z Lwowa. Działała w nim czytelnia i teatr amatorski, mieściła się tam także sala przeznaczona dla chóru i orkiestry. Dom Robotniczy został przebudowany w latach 20. przez Szczepana Sławińskiego. Architekt ten w latach 30. przebudował także kościół pw. św. Elżbiety [źródło tekstu dnidziedzictwa.pl].

W 1983 roku nowosądecka Kolonia została wpisana do rejestru zabytków.

Zdjęcia wykonane podczas Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego.

Brak komentarzy: